SphynxRazor

Jag såg det mesta av Paris på en dag & Ja, det är möjligt

När jag växte upp var första platsen på min bucket list Paris. Kanske var det att se Eiffeltornet i filmer, eller höra om blommorna som kommer ut runt våren - men det här stället var en dröm för mig, och någonstans har jag barahadeatt gå. Jag fäste bilder på flickor i diskettmössor som poserade bredvid Louvren och funderade på att äta croissanter på en pittoresk uteservering medan jag pratade franska med min bästa vän. När jag äntligen kom till 'Kärlekens stad' blev jag helt stjärnslagen och ville se allt så snart som möjligt. Jag såg det mesta av Paris på en dag och ja, det är möjligt. Ett par bra promenadskor är dock absolut nödvändigt.

För mig var Paris ett stopp på en 10-dagars resa genom Europa. Min bästa vän och jag studerade utomlands i Florens, Italien, och ville använda vår höstlov för att se så många olika platser som möjligt. Så vi bokade en resa med en studentgrupp och hoppade på en buss som tog oss genom bergen och landsbygden.

Vi åkte till Berlin, Amsterdam och Bryssel innan vi checkade in på ett vandrarhem vid 19-tiden. en natt i Paris. Vi var utmattade, men kände ändå en adrenalinkick vid de första sevärdheterna i staden. Den kvällen hittade vi en Chipotle (tack och lov.) och promenerade till Eiffeltornet för att se den lysa upp varje timme. Sedan gick vi tillbaka till vandrarhemmet, och visste att nästa dag skulle vara full av sightseeing, promenader och lite shopping också.

Även om jag kanske inte rekommenderar att se Paris på bara en dag eller två, detärmöjlig. Som jag kan du se alla höjdpunkterna i staden och få en gång i livet upplevelser inom ett 24-timmarsfönster - och så här.

Så här såg jag det mesta av Paris på en dag.

älskar alltid marisa

Att vara på en buss några timmar innan jag kom till Paris gav mig mycket tid att tänka på vad jag ville se och göra. Jag visste att det var ett måste att klättra till toppen av Eiffeltornet, och konstentusiasten i mig ville spendera en hel eftermiddag med att utforska museerna. Men jag visste också att jag inte ville springa runt från en målning till en annan, eller från en syn till nästa, och knappt suga in penseldragen och vyerna.

Jag ville kanske ta en baguette och lite vin och bara hänga nära Seine. När allt kommer omkring är de stunderna när du upplever en stad som en av lokalbefolkningen alltid mycket mer givande. Så jag planerade i enlighet med detta och kom på var jag kunde göra och minska tiden på dagen.

Jag och min bästa vän började med att ta en rundvandring som ingick i vårt resepaket. Det började ganska tidigt på morgonen och ledde oss runt hela staden till arkitektoniska landmärken som jag annars inte skulle ha lagt märke till. Vi gick över Pont des Arts och fick en snabb historielektion om staden. Sedan hade vi hela eftermiddagen på oss att utforska lite själva.

Vi tittade på en karta — en av de bästa reseapparna jag känner till hittills – och insåg att de flesta av stadens höjdpunkter och sevärdheter finns längs en gata, som kallas Champs-Elysees avenyn , som sträcker sig från Louvren till Triumfbågen. Du kan shoppa, gå genom de vackraste parkerna och ta en god omelett inom denna promenad. Så, vi gjorde det.

Vi gick förbi fontänen på Place de la Concorde som Andy slänger in sin telefon iDjävulen bär Prada, och stannade till i några butiker så att jag kunde hämta ett litet silverhalsband av Eiffeltornet. Det bästa var att vi inte rusade ett dugg, och fortsatte att bocka av bucket list-objekt överallt där vi vände oss.

I slutet av denna promenad hade vi gott om tid att klättra upp i Eiffeltornet (hoppar ut på att ta hissen hela vägen till toppen, eftersom den andra nivån räcker för att få dig att gråta glada tårar, och komma dit kl. en mindre hektisk tid på dagen.) och äta middag med vår grupp. Dagen avslutades med att hoppa på tunnelbanan och åka till Sacré-Cœur för en vacker utsikt över Paris på natten med vår guide. (Ser du staden glöda i månskenet? Så, filmliknande!)

Jag såg höjdpunkterna i staden, hade några unika upplevelser och lite till.

älskar alltid marisa

Att inte rusa runt och fortfarande ha några upplevelser en gång i livet är ärligt talat det som gjorde den här dagengivande. Förutom att göra de turistiska sakerna du definitivt borde göra i Paris, gjorde vi staden till vår egen för en eftermiddag. Och jag kommer alltid att älska de där stunderna när vi sprang ner för trappan till Eiffeltornet från vår plats på andra våningen för att se det lysa upp igen, eller åt mitt livs bästa potatismos bara några kvarter ner.

Mina favoritupplevelser som tog den här dagen till nästa nivå var att ta bilder av de detaljerade balkongerna och mina fötter nära skyltar som sa 'Place To Kiss.' Jag älskade också att prova hallonmacaroons och lära känna tunnelbanesystemen på så kort tid. Att blötlägga i små stunder som det gjorde att se Paris på en dag verkade ännu mer möjligt, och fick mig att känna att vi fick ut det mesta av vår tid där.

Vilka tips och tricks bör du tänka på när du åker till Paris?

älskar alltid marisa

Går du in på din egen resa, oavsett om det är en dag eller en vecka, finns det några tips och tricks du bör tänka på. För en, titta på en karta över staden och se var du kan vara effektiv med din tid och energi. Hitta mycket direkta vägar till de olika sevärdheterna du vill se, och låt dig inte skrämmas av att prova tunnelbanan.

Dessutom, gå in på din resa med vetskapen om att du inte kan spendera massor av tid på varje museum eller plats. Jag hoppade över att se Musée d'Orsay och kolla in klubbscenen och bestämde mig för att spara dessa bucket list-aktiviteter till nästa gång - och jag är helt nöjd med det.

Sist men inte minst, hitta vandringsturer, ta massor av bilder och ät crêpes medan du gör det. Att blötlägga varje ögonblick av din dag i Paris kommer att göra det mer minnesvärt i det långa loppet, och väl värt alla promenader du gjorde för att se en hel stad inom 24 timmar.